خطوط انتقال گاز( GAS Transportation Line)

خطوط انتقال گاز( GAS Transportation Line)
9 آبان 1400
فولاد آسان
139

با گسترش شهرنشینی در دهه های اخیر و نیازانسان ها به گاز برای گرمایش ,پخت و پز,مصارف صنعتی و…منتقل شدن آن یکیاز دغدغه های مهم بشر شد.خطوط انتقال گاز نقش بسیار مهم و و کاربردی در شهرهای امروزی دارند.

عدم شناخت این سیستم به درستی و به علت قابلیت اشتعال گاز ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد.تماس با ما

خطوط انتقال گاز سراسری:

خط لوله کشی گاز سراسری ایران (IGT : Iran Gas Trunk-Line) به تمامی خطوط لوله کشی انتقال گازی با قطر بالا گفته می شود که
در سراسر کشور هستند و از پالایشگاه گاز طبیعی تا ایستگاه افت فشار گاز در ابتدای شهر ها برای توزیع به مصرف کننده ادامه دارند.

این لوله ها از جنس پلی اتیلن هستند که گاز کل کشور  را تامین می کنند,از گازی که در خانه ها مصرق میشود تاگاز پمپ های گاز.

خطوط گاز سراسر گشور از شاخه های مختلفی تشکیل می شوند و برای کارهای مختلفی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مثال خط لوله ای که به استگاه های گازورودی شهرها می رود تا یه خانه ها گازرسانی کند به پمپ گازها نمی رود. از نظر

زیرشاخه ها 10خط لوله سراسری در کشور داریم که طول و قط و کارایی آنها متفاوت است برای مثال خط لوله اول سراسزی42اینچ

قطر دارد از پالایشگاه گاز بیدبلند شروع می شود به آستارا می رود در صورتی که  خط لوله سراسری دوم 56 اینچ قطر دارد و از پالایشگاه کنگان آغاز می شود و تا شهر قزوین ادامه پیدا می کند.

بعضی از این خطوط نیز برای انتقال گاز کشور به سایر کشور ها همچون قزاقستان هستند کهبه منظور صادرات گاز کشور ساخته شده اند کهفازهای پارس جنوبی که به شمال کشور می روند هم یکی از این خطوط گازی هستند.

خطوط انتقال گاز سراسری چگونه کار می کنند؟

تمام گاز مورد استفاده در اجاق ها و دیگر اجسام گازی، گازشان را از ایستگاه های افت فشار گازی که در ورودی شهر ها هستند تامین می کنند اماهمین ایستگاه ها هم گاز خود را از لوله هایی معمولا به قطر 56 اینچ (تقریبا 142 سانتی متر) تامین می کنند که مجموعه آنها را خطوط لوله کشی گاز سراسری می نامند.

این لوله ها از مبدا خود که پالایشگاه های گاز کشور است تاهمین ایستگاه های افت فشار گاز موجود در ورودی شهر ها کشیده شده اند وتمام این مسیر را هم از زیر خاک طی می کنند تا امنیت راه ها برقرار باشد واگر یکی از لوله ها نشتی پیدا کرد گازی به سطح زمین راه نیابد وامنیت افراد آن منطقه یا حتی محیط زیست را به خطر نیندازند.

زیرا با خروج این گاز هاست که کره زمین هر روز گرم و گرم تر می شود.پالایشگاه ها پس از استخراج و پالایش گاز از دل زمین آن را به این لوله ها می فرستند تادر سرار کشور پخش شوند.انتقال این گاز ها در لوله ها نیز با انرژی خود این گاز ها صورت می گیرد.پس از ورود گاز به ایستگاه های افت فشار و پس از کاستن فشار گاز آن را به لوله های انتقال گاز شهری ارسال می کنند تابه دست مصرف کننده های گاز برسد.

چه گازی در خطوط انتقال گاز سراسری وجود دارد؟

انواع مختلفی از گاز ها در لوله های انتقال گاز و در لوله های متفاوتی منتقل می شوند کهدر صنایع مختلف نقش دارند و گاز شهری مورد مصرف ما تنها یکی از این گاز هاست.

گاز های شهری:

گاز شهری را معمولا از ذغال سنگ یا نفتا تولید می کنند.ترکیبات این گاز شامل 50% گاز هیدروژن، تقریبا 25% گاز متان، بین 7% الی 17% گاز مونوکسید کربن، %3 دی اکسید کربن، 8% گاز نیتروژن و
همینطور کمی هم از هیدروکربن های دیگر و ناخالصی هایی همچون آب، آمونیاک، گوگرد و …. است.

گاز سنتز (SYNTHESIS GAS):

این گاز یک گاز سمی، بی بو و بی رنگ است کهدر حضور دمای 574 درجه سانتیگراد می سوزد اما شعله تولید نمی کند.بیشتر وزن گاز سنتز بستگی به مقدار درصد هیدروژن و کربن منواکسید موجود در آن دارد.گاز سنتز را می توان برای تولید آمونیاک، متانول و هیدروژن دهی در پالایش و حتی به عنوان یک سوخت منبع هیدروژن استفاده کرد.گاز سنتز از گاز طبیعی، نفتا و ذغال سنگ درست می شود.

 

 گاز طبیعی (NATURAL GAS):

این گاز بیشتر از هیدروکربن ها و گاز هایی همچون نیتروژن، دی اکسید کربن و گاهی اوقات هم هیدروژن ساخته می شود وبخش زیادی از هیدروکربن های این گاز را متان تشکیل می دهد وهمینطور ناخالصی های دیگری مانند آب نیز موجود هستند.

اگر این گاز در نفت خام حل شود به آن گاز محلول (Solution GAS) گفته می شود واگر با تماس مستقیم، نفت از گاز اشباع شده باشد به آن گاز همراه (Associated GAS) گفته می شود.

همچنین گاز های دیگری نیز در این لوله ها هست که ما در اینجا به آنها اشاره می کنیم: گاز شیرین، گاز ساختگی و همچنین گاز همراه.

ایستگاه های ورودی گاز شهری C.G.S:

در نزدیک هر شهر و در ورودی آن شهر ایستگاه های گازی هستند کهطبق قوانین لوله کشی گاز کشور خارج از محدوده 25 ساله شهر هستند و سعی می شود کهنزدیک یکی از جاده های صنعتی باشند.

این ایستگاه ها گازی که از لوله های اصلی انتقال گاز سراسری می آید را می گیرند وفشار آن را پایین می آورند تا از فشار 300 پوند بر اینچ مربع (مساوی با 2068427 پاسکال) کمتر بشود زیراوارد شدن خطوط لوله گاز با فشار بالاتر از 300 پوند بر اینچ مربع داخل شهر ها ممنوع است وسپس آن را به خطوط انتقال گاز شهری می فرستند.این لوله های انتقال گاز شهری نباید در محدوده خطوط انتقال برق شهری باشند تا امنیت حفظ شود.

منبع:http://Namatek.com

  1. مجموعه فولادآسان با چندین سال سابقه کار درخشان در حوزه فروش و تامین انواع اتصالات فولادی با بهره گیری از کادر متخصص و متعهد در حال فعالیت بوده است و این افتخار را دارد که نماینده انحصاری شرکت صنایع فولاد آسان در سطح کشور باشد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب