روش تولید لوله مانیسمان

روش تولید لوله مانیسمان
18 آبان 1400
فولاد آسان
121

روش تولید لوله مانیسمان، روش اکسترود یا اکسترودینگ می باشد.لوله های بدون درز در عمل از قطعه شمش فولادی تولید می گردد. انتخاب شمش استوانه ای باعث صرفه جویی در هزینه می گردد.

شمش استوانه ای سرخ شده، توسط شلیک یک میله، دارای حفره ای می گردد.لوله بدون درز ابتدا به سایزهای بزرگتر تولید می گردد، سپس با کشش گرم یا سرد، سایزهای کوچکتری حاصل می گردد.

سپس عملیات ماشین کاری، باعث ایجاد لوله بدون درز نهایی می گردد.

مراحل تولید لوله مانیسمان از یک شمش فولادی:

مراحل تولید لوله مانیسمان به صورت زیر می باشد:

  1. برشکاری شمش فولادی
  2. گرمادهی و حرارت
  3. گرد کردن شمش گداخته
  4. شلیک سمبه
  5. تاب گیری
  6. خارج کردن سمبه
  7. کشش لوله فولادی
  8. خنک شدن لوله
  9. برش لوله
  10. تمیز کردن و اسیدشویی
  11. کونیک و ماشین کاری لوله
  12. سمباده کاری و پولیش سطح لوله
  13. رنگ کاری لوله
  14. بسته بندی بعد از اتمام فرآیند تولید لوله مانیسمان
  15. کشش سرد لوله های فولادی در روش تولید لوله مانیسمان
  16. آنیل کردن یا تنش زدایی قطعات آهنی یا فولادی

    برشکاری:

    اولین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، برشکاری است.

    ابتدا شمش فولادی استوانه شکل، با اندازه و طول محاسبه شده برش می خورد. انتخاب فولاد مناسب با متریال مناسب، بسیار مهم است. شمش های فولادی شرکت فولاد مبارکه، بعلت کیفیت بالای مواد اولیه، برای تولید لوله مانیسمان مرغوب، مناسب هستند.

    گرمادهی و حرارت:

    دومین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، گرمادهی و حرارت است.

    با استفاده از کوره های القایی الکتریکی، قطعه به حرارت مطلوب و حد سرخی می رسد. میزان سرخی قطعه، درصد بسیار کمی، وابسته به سایز لوله نیز می باشد.

    گرد کردن شمش گداخته:

    گرد کردن شمش گداخته، سومین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، است.برای حداقل کردن خطاهای تولید، شمش در غلتک های دوار، کاملاً استوانه می گردد.

    شلیک سمبه:

    چهارمین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، شلیک سمبه است.سمبه، شامل میله ای از نوک تیز فولادی از جنس فولاد گرم کاری می باشد.طول این سمبه بسته به سایزهای لوله، از ۶ الی ۱۲ متر، متفاوت می باشد.سمبه مانند گلوله فشنگ با چرخش و سرعت زیاد به مرکز استوانه شلیک می شود.این عمل، استوانه توپر را به یک استوانه توخالی تبدیل می کند.

    تاب گیری:

    پنجمین مرحله روش تولید لوله مانیسمان، تاب گیری است.

    در اثر این شلیک، ممکن است ناصافی یا موج اضافی روی لوله ایجاد گردد. لذا در حالیکه لوله هنوز گداخته است، با عبور از غلتک های دوار، تاب گیری می گردد.

    خارج کردن سمبه:

    ششمین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، خارج کردن سمبه است.سمبه توسط جک از داخل قطعه خارج می گردد .خروجی  این مرحله یک لوله کوتاه ۲ الی ۳ متری با ضخامت بالا می باشد.

     

    کشش گرم لوله فولادی:

    هفتمین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، کشش لوله فولادی است.بسته به سایز مورد هدف تولید، دو سر لوله توسط فک قفل شده و با عبور از چند سایز بوش مختلف، تغییر سایز داده و کوچکتر می گردد.

    خنک شدن لوله:

    هشتمین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، خنک کردن لوله است.تا پایان قسمت قبل، یعنی پایان کشش مرحله اول، لوله کمی از حرارت خود را از دست داده است. لوله با عبور از تونل های آب پاشی، سرد می شود.

    برش لوله:

    نهمین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، برش لوله است.لوله خروجی بعد از خنک شدن، طولی حدود ۲۰ الی ۲۴ متر دارد.بسته به استاندارد و یا سفارش مشتری، لوله به طول های ۶ یا ۱۲ متری برش می خورد.

    تمیز کردن و اسیدشویی:

    دهمین مرحله در روش تولید مانیسمان، تمیز کردن و اسیدشویی است.طی فرآیند تولید لوله مانیسمان، سطح بیرونی و درونی لوله، دارای ضایعات و پوسته هایی می باشد. با اسیدشویی و حلال های دیگر، لوله تمیزکاری می گردد.

    کونیک و ماشین کاری لوله:

    یازدهمین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، کونیک و ماشین کاری است.

    سر و ته لوله، از پلیسه زدوده می گردد. بسته به نوع سفارش، لوله فولادی بدون درز به صورت تخت یا کونیک، ماشین کاری می شود.

    سمباده کاری و پولیش سطح لوله:

    این مرحله از مراحل تولید لوله مانیسمان، در برخی برندها انجام می گردد. بسته به کیفیت کالا یا سفارش مشتری، سطح بیرونی لوله پولیش خورده و تسطیح می گردد.

    رنگ کاری لوله:

    رنگ کاری لوله نیز، در برخی سفارشات انجام می گردد. سطح لوله توسط نوع رنگ پرایمر، عایق می گردد. گاهی اوقات نیز فقط روغن کاری می گردد.

    بسته بندی:

    آخرین مرحله در روش تولید لوله مانیسمان، بسته بندی است. لوله ها در تعداد مورد مصوب کارخانه یا سفارش مشتری بسته بندی می گردد.

    بسته بندی لوله فولادی بدون درز، به کمک اعداد ۶ وجهی صورت میگیرد.

    منبع:https://aryapipe.com/

  1. مجموعه فولادآسان با چندین سال سابقه کار درخشان در حوزه فروش و تامین انواع اتصالات فولادی با بهره گیری از کادر متخصص و متعهد در حال فعالیت بوده است و این افتخار را دارد که نماینده انحصاری شرکت صنایع فولاد آسان در سطح کشور باشد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب