روش تولید لوله مانیسمان(2)

روش تولید لوله مانیسمان(2)
20 آبان 1400
فولاد آسان
135

لوله به چندین  روش تولید می شوند و لوله مانیسمان یا بدون درز در انواع رده ۴۰ ، ۸۰ و ۱۶۰ به روش های مختلف تولید در کارخانه لوله مانیسمان تولید می شود.در زیر به شرح آن می پردازیم :http://تماس باما

ریخته‌گری گریز از مرکز (Centrifugal Casting)

در این روش فلز مذاب به قالب چرخنده ریخته می‌ شود و با توجه به ساختار دستگاه و میزان نیروی گریز از مرکز وارد شده، فلز مذاب به سمت دیوارۀ قالب حرکت می کند. در همین حال انجماد از دیواره های قالب آغاز می‌ شود.

ضخامت نهایی دیوارۀ لوله‌ مانیسمان تولید شده تابعی از سه پارامتر اصلی است: حجم مذاب اولیۀ ورودی، میزان دور بر دقیقۀ موتور دستگاه و میزان نیروی اعمالی.

ریخته گری پاششی (Spray casting)

از این روش بسیار کم استفاده می شود برای تولید لوله از این روش، پس از تعیین جنس متریال، مواد مذاب را داخل یک محفظۀ لوله ای شکل می ریزند. سپس درون محفظه را از گاز نیتروژن پر می کنند.

به این صورت که در حالی که لوله می چرخد، یک نازل نیتروژن را روی میله می پاشد. قطر داخلی لولۀ تولیدی با قطر این میله برابر است. مواد مذاب به داخل پاشیده می شوند و با کنترل مقدار آن‌ها می توان ضخامت لولۀ نهایی را تنظیم کرد.

 

اکستروژن شمش‌های فولادی (Extrusion)

تولید لوله بدون درز به روش،Extrusion تولید می شود،برای تولید این لوله ابتدا یک قطعه شمش را در کوره تا دمای ۱۳۰۰ درجۀ حرارت می دهند. سپس با وارد شدن سنبۀ میله ‌ای نوک تیز به مرکز شمش گداخته ‌شده، لوله ‌ای بدون درز تولید می شود. در مرحلۀ بعد با غلتک ‌هایی مخصوص، عملیات نورد و کشش اعمال می شود. تا ضخامت، قطر و طول مورد نظر به دست آید.

در آخر پس از تولید، این نوع لوله‌ ها تحت عملیات حرارتی و تنش‌ زدایی قرار می‌ گیرند. در صنعت این فرایند به روش مانیسمان معروف است و رواج زیادی دارد. حداکثر سایز تولیدی لوله های بدون درز ۲۴ اینچ است که گاهأ تا سایز ۴۲ اینچ نیز ساخته می شوند.

به کلیه لوله های بدون درز در مرحلۀ پایانی ساخت و تولید، پوشش یا اصطلاحا لاک سیاه رنگ (Black varnish) زده می شود. در صورت نیاز به پوشش گالوانیزه (Hot deep Galvanized) ابتدا سطح لوله سندبلاست (sandblast) شده، سپس عملیات پوشش دهی گالوانیزه نیز اعمال می شود.

در عملیات سندبلاست ماسه هایی که خاصیت سایندگی دارند را به صورت پر فشار به روی لوله ها می پاشند تا سطح لوله مانیسمان کاملاً از زنگ زدگی و پوسیدگی پاک شود.

منبع:http://isna.ir

 

  1. مجموعه فولادآسان با چندین سال سابقه کار درخشان در حوزه فروش و تامین انواع اتصالات فولادی با بهره گیری از کادر متخصص و متعهد در حال فعالیت بوده است و این افتخار را دارد که نماینده انحصاری شرکت صنایع فولاد آسان در سطح کشور باشد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب