اتصالات گالوانیزه چیست ؟

22 خرداد 1402
فولاد آسان
28

یکی از رایج‌ترین نوع اتصالاتی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد اتصالات گالوانیزه است. این دسته از اتصالات، همان‌طور که از نامشان نیز مشخص شده است از پوشش و یا روکشی از جنس گالوانیزه به وجود آمده‌اند و به این ترتیب، مقاوم سازی شده‌اند. به طور کلی و بر طبق یک دسته بندی می‌توان اتصالات گالوانیزه را به دو دسته تقسیم بندی کرد. طبق این دسته بندی، اتصالات گالوانیزه دارای انواع سفید وسیاه خواهند بود. لازم به ذکر است که از انواع مختلف این اتصالات در صنایع مختلف از قبیل صنایع نفت و گاز، انتقال آب، بخار و یا هوا و.. استفاده می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم انواع اتصالات گالوانیزه را معرفی نماییم. اما قبل از پرداختن به این نکته، لازم است بدانیم که انواع اتصالات گالوانیزه چیست. بدین منظور در ابتدا اتصالات گالوانیزه را معرفی خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که انواع اتصالات گالوانیزه به دلیل اینکه دارای یک لایه و یا پوشش از جنس گالوانیزه بر سطح خود هستند، دارای مقاومت قابل توجهی در برابر حوادثی مانند خوردگی هستند و یا میزان آسیب دیدگی آن‌ها در برابر مواد شیمیایی بسیار پایین است. همین عامل نیز باعث شده تا در صنایع مختلف از این اتصالات استفاده شود.

همان‌طور که می‌دانید تمامی لوله‌هایی که از جنس فولاد و یا آهن ساخه می‌شوند در صورتی که در معرض رطوبت واقع شوند و یا مدت زمانی پس از استفاده، دچار آسیب‌هایی از قبیل پوسیدگی و یا زنگ زدگی خواهند شد. بنابراین برای افزایش دادن میزان مقاومت این دسته از محصولات و هم‌چنین اتصالات مربوط به آن‌ها از فرایندی به نام گالوانیزاسیون استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند فرایند مقاوم سازی فولاد و آهن را انجام دهند. برای اجرای این فرایند به طور معمول، این دسته از لوله و اتصالات آهنی و فولادی را در استخری از فلز مذاب شده، غرق می‌کنند و پس از انجام این کار، اتصالات و لوله‌ها را سرد می‌نمایند. بنابراین پوشش روی آن‌ها به طور کامل، تثبیت می‌شود. به طور معمول و در بیشتر موارد، اتصالات گالوانیزه به صورت دنده‌ای طراحی و تولید می‌شوند. لازم است بدانید که برای انجام فرایند گالوانیزه کردن این نوع از اتصالات، از گالوانیزه گرم استفاده می‌کنند.

یکی از نکات مهمی که لازم است در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد این است که باید فلز و یا مواد گالوانیزه هیچ گونه ناخالصی نداشته باشند. در غیر این صورت و در صورت بروز هر گونه ناخالصی در این اتصالات، مواد به خوبی جذب فلز نخواهند شد و لذا در مدتی کوتاه پس از فرایند گالوانیزاسیون، دچار خوردگی و یا زنگ زدگی خواهند شد.

 

منبع :https://valvesrs.com/%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85/

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب