میلگرد ساده چیست و چه کاربردی دارد؟

7 بهمن 1402
فولاد آسان
50

آیا می دانید میلگرد چیست؟ میلگرد نوعی میله فولادی است که در اندازه‌های متفاوت تولید می‌شود و در پروژه‌های مختلف ساخت و ساز و بتن‌ ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه بتن از مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار برخوردار است، اما در برابر نیروهای کششی و چرخشی ضعیف عمل کرده و نیاز به تقویت کننده دارد. میلگرد به عنوان ابزار کمکی در نقش تقویت کننده بتن عمل می‌کند و می‌تواند از ترک خوردن بتن و فروپاشی سازه به شدت جلوگیری کرده و استحکام پروژه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. افزایش ساخت و ساز در چند سال اخیر منجر به فروش انواع مختلف میلگرد شده است. لازم به ذکر است که استاندارد میلگرد در کشورهای مختلف متفاوت است. میلگردهای تولید شده در ایران نیز با استاندارد میلگرد کشور روسیه مطابقت دارد.

انواع میلگرد بر اساس استانداردهای ایران

  • میلگرد A-1 یا میلگرد صاف، محصول فولادی بدون آج است که از فولاد نرم با قابلیت شکل پذیری بالا ساخته می‌شود. از این میلگرد به دلیل خاصیت تغییر شکل و جوش‌پذیری بالا برای انجام عملیات آهنگری استفاده می‌شود.
  • میلگرد A-2 یا میلگرد آجدار ساده، محصول فولادی است که از فولاد نیمه سخت تهیه می‌شود و از قابلیت شکل پذیری پایین‌تری نسبت به میلگرد A-1 برخوردار است. این نوع میلگرد برای ساختمان سازی به ویژه در اجرای خاموت‌ها بسیار مناسب است.
  • میلگرد A-3 یا میلگرد آجدار پیچیده،‌محصول فولادی است که از شکل‌پذیری بسیار پایین برخوردار است. میلگرد آجدار 420 رایج‌ترین نوع میلگرد است که در صنعت ساختمان سازی ایران به کار برده می‌شود.

انواع میلگرد بر اساس استانداردهای ایران

 

میلگرد ساده چیست

میلگرد ساده میلگرد بدون آج است. این نوع میلگرد نسبت به سایر مقاومت کششی کمتری دارد و در گروه فولادهای نرم قرار می‌گیرد. میلگرد ساده از قطرهای مشخصی، بین ۶ تا ۲۰۰ میلی‌متر، و مقاومت کششی ۳۶۰ نیوتون بر میلی‌متر برخوردار است که می‌تواند مقاومت کششی بتن‌های ساختمانی را افزایش دهد. میلگرد ساده دارای برگ شناسامه است که در آن آنالیز میلگرد و قطر اسمی ذکر شده است. میلگردها براساس جنس به میلگردهای اروپایی، سیاه، اپکسی، گالوانیزه، پلیمری و استیل تقسیم بندی‌ می‌شوند. به عنوان مثال میلگرد سیاه یکی از پرمصرف‌ترین میلگردهای کاربردی در ساختمان سازی به شمار می‌رود. میلگرد سیاه با وجود اینکه از میزان استحکام کششی بسیار مناسبی برخوردار است، اما خاصیت ضد زنگ زدگی ندارد و به مرور زمان باعث شکستگی بتن می‌شود. به همین دلیل بهتر در محیط‌های مرطوب از این میلگرد استفاده نمی‌شود. یکی دیگر از میلگردهای پرمصرف، میلگرد گالوانیزه است که زنگ نمی‌زند و از مقاومت بسیار بالایی در برابر آسیب پذیری برخوردار است.

به طور کلی، میلگرد ساده برای آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات تراش و جوشکاری بسیار مناسب است. این نوع میلگرد که بیشتر کاربردهای صنعتی دارد، در صنایعی همچون صنعت ساختمان سازی، ساخت قطعات صنعتی و ساخت شفت‌های صنعتی بکار برده می‌شود. همانطور که پیش از این اشاره شد، برای تقویت مقاومت بتن‌ها در برابر نیروهای کششی از میلگرد ساده استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای میلگرد ساده یا A1، می‌توان به استفاده در سقف‌های تیرچه بلوک به عنوان میلگرد حرارتی اشاره کرد. میلگرد ساده‌ای کلاف نیز به عنوان دورپیچ میلگردهای شاخه به کار می‌رود. میلگرد کلاف در سایزهای ۵.۵، ۶.۵، ۸، ۱۰ و ۱۲ و میلگرد شاخه در سایزهای ۸ تا ۴۰ تولید می‌شود. میلگرد کلاف قطر پایین یا نازک در ساخت سیم بگسل، توری، سیم خاردار، الکترود جوشکار، فنر، انواع مفتول صنعتی کاربردهای فراوانی دارد.

عکس میلگرد ساده

میلگرد ساده همانطور که نامش گویاست، دارای سطحی ساده، صاف و بدون آج است که به دلیل ویژگی های خاصی که دارد در آهنگری مورد استفاده قرار می گیرد. میلگرد ساده همچون سایر میلگردها با طول 6 و 12 متر عرضه می شود. میلگرد ساده با استاندارد A1 روسیه تولید و به بازار عرضه می گردد.

عکس میلگرد ساده

 

کاربرد میلگرد ساده بسیار گسترده است و از این میلگرد در صنایع مختلف استفاده می شود. صنعت ساختمان یکی از صنایعی است که از میلگردهای ساده در آن استفاده می شود که البته برخی از کارشناسان حوزه ساخت و ساز با این امر موافق نیستند و دلیل آن نیز به ویژگی های ساختاری و ظاهری این نوع از میلگرد بر می گردد. در صنعت ساخت و ساز، برای بتن آرمه و نماسازی از میلگرد ساده استفاده می گردد. همچنین به دلیل عدم دلیل وجود آج بر روی سطح این میلگرد، استفاده از آن به عنوان میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوکی و همینطور استفاده به عنوان دورپیچ در آرماتوربندی مجاز می باشد.
اما استفاده از میلگرد ساده چه به صورت شاخه و چه کلاف در دیگر صنایع نقشی پررنگ تر دارد که از آن جمله می توان به استفاده از میلگرد ساده در تولید انواع اتصالات و پیچ و مهره اشاره کرد. میلگرد ساده که با نام میلگرد 240 نیز در بازار آهن آلات شهرت دارد در دسته بندی میلگردهای نرم قرار دارد و همین امر باعث شده تا در مصارفی که نیاز به میلگرد با میزان بالایی از شکل پذیری دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب