پلی اورتان چیست؟

16 بهمن 1402
فولاد آسان
69

پلی اورتان یک پلیمر همه کاره و پرکاربرد است که دارای طیف وسیعی از خواص و کاربردهای منحصر به فرد است. از واکنش دی ایزوسیانات ها با پلی ال ها ساخته می شود و در نتیجه ماده ای بادوام، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سایش، مواد شیمیایی و رطوبت است. در این مقاله به بررسی خواص، فرآیند تولید و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

خواص پلی اورتان

این ماده پلیمری است که می تواند به اشکال مختلف از جمله فوم سفت و سخت، فوم انعطاف پذیر، الاستومرها، پوشش ها، چسب ها و درزگیرها تولید شود. خواص آن را می توان با تنظیم ترکیب شیمیایی و پارامترهای پردازش برای برآوردن الزامات عملکرد خاص تنظیم کرد.

یکی از مزایای کلیدی آن تطبیق پذیری آن است. این می تواند در طیف گسترده ای از کاربردها، از جمله ساخت و ساز، خودرو، مبلمان، کفش، و الکترونیک استفاده شود. پلی اورتان به دلیل دوام، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر سایش، مواد شیمیایی و رطوبت شناخته شده است. همچنین دارای خواص عایق حرارتی خوبی است و می توان از آن برای ایجاد مواد سبک وزن و با استحکام بالا استفاده کرد.

انواع پلی اورتان بر اساس کاربرد

 

                                                                                              پلی اورتان
                                                                                                               مواد اولیه پلی اورتان

فوم پلی اورتان

نوعی فوم است که به طور گسترده در صنعت ساختمان برای مقاصد عایق استفاده می شود. این ماده با مخلوط کردن یک پلیول و یک دی ایزوسیانات به همراه سایر افزودنی ها و عوامل دمنده تولید می شود. عوامل دمنده حباب هایی در فوم ایجاد می کنند که خاصیت عایق را فراهم می کند.

                                                                                               فوم
                                                                                                                      انواع فوم

 

الاستومرهای به دلیل مقاومت در برابر سایش و پارگی و همچنین مقاومت در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و دمای بالا شناخته شده اند.پوشش ها نیز به طور گسترده در کاربردهای مختلفی از جمله صنایع خودروسازی، هوافضا و صنایع دریایی استفاده می شود. پوشش های پلی اورتان را می توان بر روی سطوح اعمال کرد تا از خوردگی، سایش و هوا محافظت کند. آنها همچنین برای ایجاد پوشش های براق بالا و بهبود چسبندگی پوشش های دیگر استفاده می شوند.

فوم های پلی اورتان انعطاف پذیر

این نوع از فوم ها برای زیرسازی انواع  مواد مصرفی و محصولات تجاری از جمله پارچه، مبلمان اداری و منازل، فضای داخلی خودرو (تریم)، لایه زیرین فرش، کفی کفش و طرح بسته بندی های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. فوم انعطاف پذیر می تواند با اشکال و استحکام های مختلف و در انواع سبک ، با دوام، مجهز و راحت ساخته شود.

فوم های پلی اورتان سخت

فوم ها سخت یکی دیگر از انواع پلی اورتان های معروف می باشند که در دنیا یکی از محبوبترین، کارآمدترین انواع فوم های پلی اورتان می باشند. این نوع فوم های به منظور های مختلف از جمله انواع فوم های پلی اورتانی هستند که می توانند در صرفه جویی مقادیر بالایی از انرژی سودمند باشند.

چسب و درزگیر پلی اورتان

به طور گسترده در طیف وسیعی از صنایع استفاده می شود. چسب های پلی اورتان به دلیل استحکام و دوام بالا و همچنین توانایی آنها در چسباندن طیف وسیعی از مواد از جمله فلزات، پلاستیک ها و کامپوزیت ها شناخته شده اند. درزگیرهای پلی اورتان برای ایجاد آب بندی ضد آب بین دو سطح استفاده می شود و معمولاً در کاربردهای ساختمانی، خودروسازی و دریایی استفاده می شود. چسب ها و درزگیرهای پلی اورتان معمولاً با واکنش یک پلیول با یک دی ایزوسیانات، همراه با سایر افزودنی ها و پرکننده ها تولید می شوند. سپس مواد به دست آمده روی سطحی که قرار است چسبانده یا مهر و موم شود، اعمال می شود. هنگامی که چسب یا درزگیر خشک شد، یک چسب یا مهر و موم قوی و بادوام ایجاد می کند که می تواند طیف وسیعی از شرایط محیطی را تحمل کند.

 

پلی اورتان ترمو پلاستیک 

پلی اورتان ترمو پلاستیک دارای خواص فیزیکی زیاد و کاربردهای زیادی می باشد. این ماده بسیار الاستیک، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سایش، ضربه و آب و هوا می باشند. TPU ها می توانند رنگ آمیزی شوند و به روش های متنوعی ساخته شوند و می تواتنند دوام کلی محصول را افزایش دهند. TPU ها مانند بیشتر پلیمرها گرمانرم بوده و در شکل گرانول عرضه شده و پس از ذوب و تزریق در قالب می توان محصول لازم را از آن ها تولید کرد.

TPU یک الاستومر می باشد که کاملا ترموپلاستیک است. به علاوه این ماده می تواند در اتصال، انفصال، ضربه زدن و تجهیزات قالب های فشرده سازی استفاده شود. این ماده می تواند در شکل  ظرف خلاء یا محلول پوششی باشد و برای گستره وسیعی از متدهای ساخت مناسب می باشد. TPU می تواند تعداد قابل توجهی از ترکیبات با خصوصیات فیزیکی را فراهم کند، که به همین دلیل این ماده را به یک ماده بسیار انعطاف پذیر که می تواند در ده ها مورد مانند ساختمان، خودرو و کفش به کار رود.

 

انواع پلی اورتان از نظر ترکیب شیمیایی

محصولات نشان داده شده در زیر عمدتا به عنوان مواد اولیه برای س پلی اورتان مانند (سخت، نیمه سخت، انعطاف پذیر، کفش، RIM و غیره) یا مصالح ساختمانی، رنگ، چسب و الساستومرها استفاده می شود. هدف اصلی ما این است که از منابع قابل اعتماد و معتبر به مشتریان خود با کیفیت بالا و ثابت عرضه کنیم.

MDI پلیمری پلی اورتان

الیگومر با عملکرد بالا و ایزومر حاوی دی ایزوسیانت 4،4′- دی فنیل متان بدون حلال با عملکرد متوسط ​​2.7.عمدتا برای فوم سفت و سخت، عایق لوله، تخته های عایق، ساندویچ پانل، کاربردهای CASE، تقلید چوب PUR، چسب های مبتنی بر PUR استفاده می شود.

MDI اصلاح شده پلی اورتان

متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات 4،4-4، کربودیامید اصلاح شده، مایع در دمای اتاق.عمدتاً برای پوشش کف PUR، چسب ها، تولید پیش پلیمر، کاربردهای CASE، برنامه های RIM و الاستومر استفاده می شود.

مونومر MDI (مایع)

مخلوط دی ایزوسیانات دی فنیل متاب 4,4′-2,4′-2,2′-، مایع در دمای اتاق.کاربردهای اصلی چسب، بایندر، پیش پلیمرها، کاربردهای CASE و زمین های ورزشی است.

مونومر MDI (خالص)

به صورت منجمد با خلوص بالا مونومر دی ایزوسیانات دی فنیل متاب 4,4′-2,4′-2,2′- ذخیره می شود. در اتاق به شکل مایع است.زمینه های اصلی کاربرد عبارتند از تولید الاستومرها، پیش پلیمرها، TPU، کفش PUR، چرم مصنوعی، تولید رنگ و چسب.

TDI 80/20 پلی اورتان

مخلوط تولوئن دی ایزوسیانات 80% 2,4 20% 2,6’.عمدتا برای فوم انعطاف پذیر و فوم قالب گیری شده، پیش پلیمرها و تولید الاستومر استفاده می شود.

TDI 100 پلی اورتان

2،4 – تولون دی ایزوسیانات با خلوص 99.7٪.عمدتا برای پوشش، رنگ و تولید الاستومر استفاده می شود.

 

پلی ال ها و پلی اتر آمین ها

 

پلی اتر پلی ال

پلی‌ول‌ها بخش اصلی یک جزء هستند که با ایزوسینات‌ها برای کاربردهای متنوع پلی‌اورتان مانند استوک دال‌های معمولی، انعطاف‌پذیر، CASE و الاستومری واکنش می‌دهند. آنها در محدوده وسیعی از ارزش و ویسکوزیته OH مانند ماننیچ، ساکارز، سوربیتول، پروپیلنگلیکول، پلیول با زنجیره بلند/کوتاه و پلیول های پلیمری متفاوت هستند.

پلی ال های پلی استر

پلی‌ال‌های پلی‌استر معطر و خطی عمدتاً برای الاستومرها، فوم پلی‌اورتان، رزین‌های پوششی و پوشش کف بر پایه PUR استفاده می‌شوند.

آمین های پلی اتر

این آمین های مبتنی بر پلی اتر عمدتاً در کاربردهای پلی اوره و EPoxy با وزن مولکولی متنوع استفاده می شوند.

PTMEG (پلی تتراماتیلن اتر گلیکول)

PTMEG با پلیمریزاسیون تترا هیدروفوران تولید می شود. کاربردهای اصلی اسپندکس، الاستومرها، چرم مصنوعی، رنگ و مواد پوشش دهنده و تولید چسب است.

فرآیند تولید پلی اورتان

فرآیند تولید معمولاً شامل سه مرحله اصلی است: پیش پلیمریزاسیون، پلیمریزاسیون و پس از پلیمریزاسیون.پیش پلیمریزاسیون شامل واکنش یک دی ایزوسیانات با یک پلی ال برای تولید یک پیش پلیمر است. سپس پیش پلیمر تا زمانی که برای استفاده در مرحله پلیمریزاسیون آماده شود، ذخیره می شود. پلیمریزاسیون شامل واکنش پیش پلیمر با گسترش دهنده زنجیره و کاتالیزور است. گسترش دهنده زنجیر معمولاً یک مولکول زنجیره کوتاه مانند دی آمین یا دیول است که با پیش پلیمر واکنش می دهد و پلیمر با زنجیره بلندتر را تشکیل می دهد. کاتالیزور برای تسریع واکنش و کنترل خواص استفاده می شود.

سیستم های پلی اورتان

سیستم های فیلتر

برای آب بندی فیلترها که عمدتاً برای صنایع خودروسازی استفاده می شود. خواص مکانیکی عالی با ازدیاد کشیدگی و مقاومت پارگی بالا، موجود در سختی های مختلف.

سیستم های صلب یا Rigid

در کنار فوم اسپری، سیستم‌های عایق لوله، پانل‌ها و سیستم‌های فوم انرژی خورشیدی به عنوان تقلید چوب استفاده می‌شوند.

سیستم های کفش

ما انواع سیستم های کفش پلی اورتان را برای دمپایی، کفی و کفی بر اساس نیاز و خواسته مشتریان خود با خواص مکانیکی برتر، کشسانی و چگالی بین 27-45 کیلوگرم بر متر مکعب ارائه می دهیم.

مواد کمکی ساخت

 

سیلیکون های RTV 2 K

سیلیکون‌های 2 جزیی که در دمای اتاق ولکانیزه می‌شوند و امکان تولید قالب‌ها را برای سیستم‌های پلی‌اورتان تقلیدی چوب فراهم می‌کنند.

حلال ها

خود متیلن کلرید، DMF و PCE (در هر کلر اتیلن) ​​به عنوان حلال کاربرد دارد.

کاتالیزورها

مواد پشتیبان در ترکیب فرمولاسیون پلی ال.کاتالیست های رایج مورد استفاده برای کاربردهای فوم انعطاف پذیر و سفت و سخت عبارتند از:PMDETA DMDEET9 DMEADBTL TEDADMCHA

DETDA

عامل پخت برای رزین های پلی اورتان و اپوکسی و همچنین برای الاستومرهای پلی اورتان و پلی اوره به عنوان افزایش دهنده زنجیر آروماتیک استفاده می شود.

MOCA

عامل پخت برای الاستومرها، مواد ریخته گری، رزین های اپوکسی و اپوکسی.

1-4 بوتاندیول

به طور عمده در تولید پلی اورتان و تولید رزین پلی استر به عنوان توسعه دهنده زنجیره ای مبتنی بر دیول آلیفاتیک استفاده می شود. علاوه بر این در تولید الاستومر ریخته گری و پلی استر پلیول استفاده می شود.

بازدارنده شعله

TCPP عمدتا به عنوان بازدارنده شعله در سیستم های پلی اورتان سفت و انعطاف پذیر، رزین های مبتنی بر PVC و EVA استفاده می شود.

رزین های اپوکسی و سخت کننده ها

آنها رزین های عمومی هستند که عمدتاً برای پوشش کف، چسب ها، رنگ های ضد خوردگی، کویل و پوشش فلزی استفاده می شوند. آنها می توانند هر دو با حلال یا بدون حلال باشند.

چسب لاستیکی

نوعی پیش پلیمر برای چسباندن گرانول های لاستیکی برای پوشش های کف لاستیکی. بر اساس کاربردها دو نوع محصول در ویسکوزیته متفاوت برای کاربردهای قالبی و در محل وجود دارد.

سوالات متداول

مواد پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان (Polyurethan) که با نام پلی اورتان نیز مشاهده می شود. به دسته‌ای از مواد شیمیایی اطلاق می‌شود که از واکنش دو ماده اصلی پلی ال (پلیول) و ایزوسیانات تشکیل می شوند. که به طور گسترده در صنعت رنگ، رزین، پوشش و… کاربرد دارند.

پلی اورتان پارچه است یا پلاستیک؟

در واقع می توان گفت که جواب این سوال این است که هم پارچه  و هم پلاستیک و همچنین دیگر موارد را با پلی اورتان می سازند.

پلی اورتان همانطور که پیش از این نیز اشاره شد دارای خواص چند منظوره، پرکاربرد و ایمن می باشند.

محصول فوق یک ساختار پلاستیکی است که در اشکال مختلف وجود دارد. ترکیب فوق متناسب با کاربرد آن می تواند نرم، سخت و یا انعطاف پذیر باشد.

پلی اورتان سمی است یا خیر؟

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) پلی اورتان را غیر سمی می داند.

این ماده در کدام صنایع استفاده می شود؟

از جمله کاربرد های آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یخچال و فریزر
  • تشک
  • بخش هایی از اتومبیل
  • لباس های ورزشی
  • کف کفش ها
  • چسب
  • تایر
  • پوشش ها
  • مبلمان

 

منبع :https://oxizan.com/what-is-polyurethane/

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب