جوش و برش به روش هواگاز

6 آذر 1400
فولاد آسان
131

جوش و برش به روش هواگاز به سال ۱۸۰۰ میلادی باز می گردد, در این دوره از ترکیب گاز اکسیژن و هیدروژن برای تولید شعله و جوشکاری در طلاسازی استفاده می شده است;تا سال ۱۸۹۰ که گاز استیلن به این فرایند معرفی گردد و به شکل امروزی در آمد.گاز استیلن از ترکیب کاربیدکلسیم و آب بوجود می آید. سوختن گاز استیلن به تنهایی حرارتی حدود ۲۲۰۰ درجه سلسیوس ایجاد می کند و اگر به همین فرایند اکسیژن اضافه گردد دمای حرارت خروجی به حدود ۳۳۰۰ درجه می رسد که این دمای حرارت برای برشکاری و جوشکاری مناسب خواهد بود.تجهیزات جوشکاری هواگاز در مقایسه با انواع تجهیزات جوشکاری قوس الکتریکی قابل حمل و کم هزینه و همچنین دارای کارایی های مختلف دیگری همچون گرمکاری ، برشکاری و … می باشد.تجهیزات مورد استفاده برای جوش و برشکاری اکسی استیلن به شرح زیر است:

کپسول اکسیژن و گاز

گاز اکسیژن و استیلن در سیلندر(مخزن) های مناسب از جنس آهن در سایز های مختلف نگهداری و حمل می شود . این کپسول های گاز و اکسیژن باید در دوره های متوالی از نظر سلامتی تست گردد.

کپسول اکسیژن

سیلندر گاز اکسیژن از آهن و در سایز های ۲ و ۵ و ۱۰ و ۲۰ و ۴۰ لیتری ساخته شده است . همه سیلندر های گاز اکسیژن یک شیر کنترل خروجی دارند که با رگلاتور اکسیژن ارتباط برقرار می کند.گاز اکسیژن در ارتباط با انواع گریس و روغن به شدت آتش زاست به همین جهت قبل از جابجایی یا باز کردن شیر سیلندر اکسیژن از نبودن هرگونه روغن در دستکش یا دست مطمئن شوید.قبل از نصب رگلاتور اکسیژن لازم است یک بار شیر کپسول اکسیژن را باز و بسته نمایید تا کثیفی و ناخالصی از دهانه شیر خارج گردد و بعد از آن مانومتر اکسیژن را نصب نمایید.تماس با ما

کپسول استیلن

سیلندر یا کپسول استیلن از جنس فولاد و بیشتر به رنگ زرد و.شامل یک شیر می باشد. داخل کپسول استیلن مقداری گاز استون برای حفظ گاز در سیلندر وجود دارد.برای استفاده از سیلندر استیلن  یک تا یک و نیم دور شیر آن را باز کنید و آچار را روی آن بگذارید تا در موقع لزوم بتوانید ببندید. فشار مناسب برای خروجی استیلن باید کمتر از ۱ بار باشد.

رگلاتور اکسیژن و گاز

فشار گاز در سیلندر اکسیژن حدود ۱۵۰ بار و در سیلندر گاز حدود ۱۷ بار می باشد. ابزاری برای کمتر کردن فشار برای نزدیک کردن فشار خروجی به فشار مورد نیاز برای برشکاری یا جوشکاری مورد نیاز است .این ابزار رگلاتور یا فشار شکن یا مانومتر نام دارد که برای تعدیل و تنظیم فشار انواع گازها مورد استفاده قرار می گیرد.نمونه ای از رگلاتور:

قاعده کارکرد رگلاتورها یک ورودی از مخزن ذخیره گاز و دو نمایشگر فشار ورودی و خروجی و یک شیر با دیافراگم متحرک که با یک مهره تنظیم می گردد می باشد. مهره تنظیم فشار برای کاهش یا افزایش و یا قطع جریان خروجی گاز استفاده می گردد. جوش و برش به روش هواگازرگلاتورها معمولا دو نمایشگر دارند که یکی فشار گاز داخل سیلندر را نمایش می دهد و دیگری فشار گاز خروجی را به نمایش می دهد;مانومتر ها در دو نوع  یک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم می شود و در خروجی و کارایی تفاوتی ندارند. اما رگلاتورهای دو مرحله ای فشار خروجی ثابت و بی تغییر دارند و در صورت افت فشار سیلندر، فشار خروجی آن ثابت می ماند مانومتر های دو مرحله ای در صنایع سنگین کاربرد دارد.

شیلنگ دوقلو جوشکاری

شیلنگ جوشکاری برای رساندن گاز اکسیژن و استیلن به دسته جوشکاری استفاده می گردد و این شیلنگ از یک جفت شیلنگ به سایز ۸ و ۱۰ میلیمتر تشکیل شده و جنس آن از لاستیک غیر روغنی می باشد.

فلاشبک جوشکاری یا شیر یکطرفه

انواع مختلف فلاشبک های جوشکاری برای جلوگیری از بازگشت شعله گاز در مسیر استفاده می گردد. سه نوع از فلاشبک ها بیشتر در صنایع جوش و برش استفاده می گردد.اول فلاشبک های مورد استفاده در پشت دسته، دوم فلاشبک بین شیلنگ و سوم فلاشبک های رگلاتور که از نظر کارایی تفاوتی ندارند فقط محل نصب آنها متفاوت می باشد.

نازل برشکاری و جوشکاری

نازل جوشکاری آخرین قسمت از فرایند جوشکاری و محل خروج شعله می باشد. ترکیب گاز و اکسیژن در نازل ایجاد می شود و شعله از نوک نازل خارج می گردد. سایز نازل جوشکاری متناسب سایز قطعه کار متغیر می باشد.در رابطه با نازل برشکاری، از یک سوراخ مرکزی که سوراخهای کوچک به شکل دایره در کنار آن موجود است تشکیل شده است. اکسیژن برشکاری از سوراخ مرکزی خارج می شود و سوراخ های کناری برای شعله پیش گرم استفاده می گردد. انتخاب سایز نازل برشکاری بر اساس فاکتورهای متعددی می باشد که سایز ورق مهمترین آنها می باشد.

دسته برشکاری

مجموعه های برشکاری در دو نوع دو تکه و یک تکه می باشند. از این جمله می توان به دسته برشکاری زینسر آلمان یا گلور سوئیس نام برد که دو بخش می باشند.و دسته برشکاری از فک آن جدا می باشد و یا دسته برشکاری ایلدیز ترکیه که یک تکه می باشد.

منبع:https://deltatools.ir/

 

 

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب