لوله و اتصالات با استاندارد NACE

1 تیر 1402
فولاد آسان
39

در آغاز قرن 20 میلادی ، علم و دانش اندکی در مورد خوردگی فولاد و فلزات وجود داشت و گاهی در خیلی از پروژه های حساس مانند انتقال نفت و گاز غیر فرآیندی با مشکلات عدیده ایی از جمله خوردگی فولاد روبه رو میشدند . در دهه های بعدی وبا انجام آزمایشاتی به مطالعه در مورد مهار خوردگی با روش حفاظت کاتدی رسیدند .
اولین بار جمعی از مهندسین خطوط لوله صنایع نفت و گاز آمریکا ، تشکلی به نام انجمن ملی خوردگی را تاسیس کردند تا با انتشار استاندارد جامعی با مخفف NACE به کمک لوله و اتصالاتی که در معرض استفاده از سیالات خورنده می باشند ، می آیند .
استاندارد NACE مخفف شده عبارت The National Association of Corrosion Engineers می باشد . لوله و اتصالات ، فلنج ها شامل استاندارد NACE را می توان برای پروژه هایی با سیالات خورنده استفاده کرد .

 

استاندارد NACE چیست ؟

اثرات مخرب سیالات خورنده

در صورت استفاده از لوله و اتصالاتی که دارای تاییدیه استاندارد NACE نمی باشند در پروژه های دارای سیالات خورنده موجب ترک برداشتن لوله و اتصالات می شود . لوله و اتصالات در صورت استفاده از سیالات خورنده دچار ترک برداشتن می شود که در نهایت موجب ترکیدن می شوند .
ممکن است از همان لحظه اول این اتفاق بیافتد و یا اینکه چند ماه پس از به جریان افتادن سیال این اتفاق روی دهد ولی در هر صورت لازم می باشد که برای پروژه هایی با میزان خورندگی بالا از لوله و اتصالات و اقلامی استفاده شود که دارای استاندارد NACE می باشند .

سیالات و پروژه های مستلزم استاندارد NACE

– میدان های نفتی
– میدان های گازی
– خط انتقال گاز فلر
– خط انتقال گاز ترش
– واحدهای نفت خام
به صورت کلی سیالات سرچاهی که در حال استخراج از چاه می باشند به علت میزان خورندگی بالا می بایست از لوله و اتصالات و اقلام هایی استفاده کرد که استاندارد NACE را پاس میکنند .
سیستم نامگذاری استاندارد NACE

استانداردهای NACE به صورت زیر طبقه بندی می شوند :

XX XX XX – XX
سیستم نامگذاری استاندارد NACE بر اساس ترکیبی از اعدادو حروف می باشد که تقسیم بندی آن ها به صورت زیر می باشد :
1- دو حرف اول مشخص کننده گروهی می باشد که استاندارد در زیر مجموعه آنها می باشد که خود شامل سه دسته می باشد :

– MR : Material Requirement ملاحضات مواد ، این بخش از استاندارد مربوط به استفاده از مواد در محیط های خورنده می باشد . به عنوان مثال استاندارد MR0175 مربوط به الزام فولاد در محیط های H2S در صنایع بالادستی و استاندارد MR01033 برای فولاد کربنی در محیط ترش و صنایع پایین دست است .
– MT : Test Method روش های آزمایش ، این استاندارد شامل روش های آزمایش است مانند روش آزمایش SSC
– RP : Recommended Practice توصیه های علمی

2- چهار رقم بعدی این استاندارد نشان دهنده توالی و سال انتشار استاندارد می باشد .
مثال : استاندارد SP0170 دارای اولین ورژن در سال 1970 می باشد و استاندارد SP0472 به معنای انتشار چهارمین ورژن در سال 1972 در سال 1972 می باشد .

3- دو رقم آخر نشان دهنده سالی است که آخرین ویرایش آن انجام شده است .

در هنگام خرید لوله و اتصالات دارای استاندارد NACE حتما خرید خود را ملزم به انجام آزمایشات معتبر کنید تا از دارا بودن این استانداردها مطمعن شوید زیرا در ظاهر ، این استاندارد ها قابل تشخیص نمی باشند .

منبع :https://www.pipekala.com/fa/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88-%D9%88-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%81%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-nace-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب