نیپل لوله چیست و انواع نیپل های لوله

29 خرداد 1402
فولاد آسان
140

                               نیپل لوله

برای اینکه بتوانیم در خطوط لوله کشی تغییراتی از قبیل تعویض جهت مسیر جریان، ایجاد انشعاب در لوله اصلی برای فراهم کردن مسیر های بیشتر برای عبور سیال و دیگر اقداماتی از این دست انجام دهیم، نیاز به تجهیزاتی داریم مانند نپیل لوله است که برای این کارها و اهداف ساخته شده باشند.

به طور کلی اتصالات لوله (Fittings) دسته ای از تجهیزات صنعتی هستند که به همین منظور تولید می شوند و خود دارای دو دسته کلی دیگر با نام های اتصالات فورج و اتصالات جوشی هستند. در ادامه درباره نیپل لوله چیست و انواع خواهیم پرداخت.

اتصالات فشار قوی (Buttweld)

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، اتصالات فشار قوی دسته ای از اتصالات لوله هستند که خود به دو دسته اتصالات فشار قوی ساکت ولد و اتصالات فشار قوی دنده ای تقسیم می شوند. تفاوت این دو دسته در نوع ساخت و همچنین در نحوه اتصال آن ها به لوله و شیرآلات است. اتصالات فشار قوی ساکت ولد دارای یک برآمدگی در داخل خود هستند که این فرورفتگی محل قرار گرفتن و ثابت شدن لوله است. پس از قرار گرفتن لوله درون این نوع اتصالات آن را از خارج جوش می دهند تا ثابت شده و آب بندی نیز اتفاق بیافتد. در اتصالات فشار قوی دنده ای همانطور که از نامشان نیز مشخص است هر دو سمت و در بعضی موارد حداقل یک سمت آن ها دارای رزوه است. اتصالات فشار قوی دنده ای امکان اتصال به لوله ها و یا مقاطع رزوه ای را دارا هستند. گاهی برای اینکه آب بندی به طور کامل صورت گیرد، از جوش بر روی محل اتصال نیز استفاده می کنند اما همانطور که گفته شد اساس اتصال این دسته از اتصالات به صورت پیچی است.

زانویی ها، سه راهی ها، مهره ماسوره، نیپل و بوشن از اتصالات فشار قوی هستند که در هر دو نوع دنده ای و ساکت ولد تولید می شوند. در این مقاله قصد داریم به توضیح بیشتر و جامع تری در رابطه با نیپل لوله بپردازیم.

نیپل لوله چیست؟

نیپل لوله (Nipple) یکی از اتصالات فشار قوی است که نوع دنده ای آن رایج تر نسبت به نوع ساکت ولد آن است و در موقعیت هایی که قصد تغییر قطر لوله و اتصال به لوله ای با قطر کوچکتر و یا بزرگتر را داریم استفاده می گردد. برای ساخت نیپل همانند دیگر اتصالات از قسمتی از لوله استفاده می کنند بنابراین ویژگی های نیپل با ویژگی های لوله ای که از آن ساخته شده، همسان است.

انواع نیپل لوله ها

به بیان بهتر نیپل ها در هر دو نوع درزدار و بدون درز ساخته و در بازار موجود هستند برای مثال اگر از نیپل لوله در سیستم لوله کشی که سیال شیمیایی در آن جاری است استفاده می کنیم، بهتر است نیپل لوله از لوله مانیسمان ساخته شده باشد. برای دیگر موقعیت ها نیز، همانند انتخاب تجهیزات دیگر باید شرایط محیط و سیال را در نظر گرفته و سپس نسبت به انتخاب نیپل لوله اقدام نماییم. رده، ضخامت و دیگر موارد نیز بسته به لوله ای است که نیپل از آن تولید شده است. نیپل لوله بسته به اینکه هر دو سمت و یا تنها یک سمت آن دارای رزوه باشد، با نام های نیپل دو سر دنده و نیل یک سر دنده نیز شناخته می شود و به عنوان رابط بین دو لوله از این قطعه استفاده می کنند. نیپل ها در کلاس های 3000، 6000 و 9000 جای می گیرند. سوئج نیپل (Swage Nipple)، هگز نیپل (Hex Nipple) و نیپل لوله ای (Barrel Nipple) از دیگر انواع نیپل لوله هستند. سایز رایج نیپل لوله از 2/1 اینچ تا 3 اینچ است.

منبع :https://iropars.com/what-is-pipe-nipple/

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب