معرفی انواع اتصالات مانیسمان:

25 اردیبهشت 1402
فولاد آسان
33

زانویی مانیسمان(butt weld elbow):

زانو مانیسمان از لوله مانیسمان تولید می شود و هیچ گونه درز جوشی در بدنه زانویی دیده نمی شود.زانو مانیسمان معمولا بعنوان اتصال قابل جوشکاری در خطوط لوله با دما و فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرند. زانو مانیسمان تحت زوایا و شعاع خم مختلف تولید می شود و به نسبت سایر اتصالات دارای تنوع گسترده تری می باشد. تولید زانو مانیسمان با روشهای گرم و سرد انجام می شود که هر روش دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.

روش تولید زانو مانیسمان:

زانویی مانیسمان از لوله های فولادی مانیسمان تولید می شود.لوله مانیسمان در سایزهای مناسب برش خورده و داخل یک شفت قرار میگیرند و توسط پرس به جلو رانده می شوند و در انتهای باند از داخل کوره قوس الکتریکی عبور میکنند.تغییر شکل در دمای حدود 800 درجه سانتیگراد انجام میشود. این روش تولید زانویی مانیسمان بیشتر مناسب زانویی در اندازه های کوچک و ضخامت کم است و زانویی تولیدی در این روش از کیفیت مناسبی برخوردار است.روش دیگر تولید زانویی مانیسمان،استفاده از روش نورد گرم است.در روش نورد گرم،لوله مانیسمان را برش داده و داخل کوره گداخته می کنند،سپس داخل قالب عصایی شکل قرار داده و با فشار پرس به جلو رانده شده و زانویی شکل می گیرد.از این روش در حالت سرد به منظور تولید زانویی با ضخامتهای کم نیز استفاده می شود. این روش تولید زانویی مانیسمان بیشتر مناسب زانویی با قطر و ضخامت بالاست،چرا که فرم دهی زانویی با ضخامت بالا در قالب مندرل امکان پذیر نیست.

استاندارد ابعادی و متریالی زانو مانیسمان:

استاندارد ابعادی زانویی مانیسمان ASME B16.9 و استاندارد متریالی زانویی، ASTM A234 WPB می باشد. زانویی مانیسمان با قطر نامی NPS و رده ضخامتی SCH شناخته می شود.

قیمت زانو مانیسمان:

همان طور که گفته شد،زانویی مانیسمان از لوله مانیسمان تولید می شود و فاقد هرگونه خط جوش می باشد.به همین خاطر زانویی مانیسمان در مقابل دما و فشار بالا،مقاومت بیشتری نسبت به زانویی درزدار از خود نشان می دهد.همچنین فرآیند تولید زانویی مانیسمان به مراتب سخت تر و پیچیده تر،و نیازمند تجهیزات قوی تر و پیشرفته تری نسبت به تولید زانویی درزدار می باشد،از این رو قیمت زانویی مانیسمان به نسبت بالاتر از قیمت زانویی درزدار می باشد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب