اتصلات جوشی پلی اتیلن

17 تیر 1402
فولاد آسان
36

برای لوله کشی از اتصالات جوشی پلی اتیلن استفاده کنیم یا اتصالات پیچی ؟

کدام یک از این اتصالات پلی اتیلن ماندگاری بالا و احتمال نشت کمتری دارند؟ یکی از اساسی ترین تجهیزاتی که برای لوله کشی باید در دسترس داشته باشیم، اتصالات مورد نیاز است.

چرا که شما نمی‌توانید برای لوله کشی خود لوله‌های بسیار بلند و صاف استفاده کنید. طبیعتا برای تغییر جهت و یا اتصال لوله‌های به یکدیگر به اتصالات مختلفی نیاز دارید. بنابراین باید با انواع مختلف اتصالات آشنایی داشته باشید.

اتصالات جوشی پلی اتیلن و اتصالات پیچی پلی اتیلن هر دو برای پروژه شما در دسترس هستند. این اتصالات با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. در نتیجه شما باید ابتدا با این تفاوت‌ها آشنایی داشته باشید و سپس اقدام به خرید کنید.

خصوصا اگر لوله‌های خود را خریداری کرده‌اید، حتما ابتدا بررسی کنید که چه نوع اتصالاتی برای لوله‌های شما مناسب است. سپس برای خرید اقدام کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که برای لوله‌های پلی اتیلن تنها از اتصالات پلی اتیلنی و برای لوله‌های فلزی تنها از اتصالات فلزی استفاده کنید. در غیر این صورت سیستم شما دچار نشتی شده و به درستی و با استحکام به هم وصل نمی‌شوند.

همانطور که از نام این اتصالات نیز مشخص است، اتصالات جوشی پلی اتیلن با استفاده از دستگاه جوش مخصوص و جوشکاری به لوله مورد نظر متصل می‌شوند.

اتصالات جوشی پلی اتیلن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون نیاز به رزوه و پیچ و تنها به کمک دستگاه جوشکاری به لوله‌ها متصل می‌شوند.

این اتصالات پلی اتیلن برای مواردی از جمله موارد زیر استفاده می‌شود:

  • تغییر سایز لوله پلی اتیلن
  • تغییر جهت لوله پلی اتیلن
  • انشعاب گیری از لوله پلی اتیلن
  • مسدود کردن مسیر لوله پلی اتیلن
  • و…

برای انتقال سیالاتی همچون نفت، گاز، بخار، محصولات شیمیایی و… در لوله کشی‌های بلند و کوتاه، بخشی از یک سیستم را باید اتصالات جوشی تشکیل دهند. چون این اتصالات بسیار مقاوم بوده و از هر گونه نشتی جلوگیری می‌کنند.

اتصالات پلی اتیلن جوشی قادرند تا اتصالی قوی و ایمن را بین لوله‌ها ایجاد کنند. در صورتی که به درستی آنها جوش داده شوند، احتمال نشتی آنها صفر خواهد شد. در نتیجه ابتدا باید سیستم خود را بررسی کنید تا به درستی جوشکاری لازمه را انجام داده باشید.

در این صورت احتیاجی به استفاده از نوار تفلون ندارید. همچنین استفاده از اتصالات جوشی پلی اتیلن می‌تواند میزان افت فشار سیستم و اغتشاش جریان سیالات را به حداقل برساند. چرا که سطح اتصالی که بین لوله و این اتصالات ایجاد می‌شود، یکنواخت و هماهنگ است.

عدم نیاز به سرویس‌های دوره‌ای در مدت زمان کوتاه از ویژه‌ ترین خصوصیات این اتصالات است. همچنین در مقایسه با اتصالات فلنج دار،  اتصالات جوشی پلی اتیلن از متریال کمتری استفاده می‌کنند. در نتیجه قیمت مناسب‌تری دارند.

اتصالات پیچی پلی اتیلن

در مقابل اتصالات جوشی پلی اتیلن ، اتصالات پیچی پلی اتیلن قرار دارند. این اتصالات دارای رزوه نر و ماده هستند. در نتیجه برای نصب و بستن آنها احتیاجی به تخصص و دستگاه‌های خاصی همچون دستگاه جوشکاری نمی‌باشد. این اتصالات با استفاده از پیچ و مهره به لوله متصل می‌شوند. در اتصالات پیچی پلی اتیلن برای محکم کردن این اتصالات از پیچ و مهره استفاده می‌شود تا از نشتی احتمالی جلوگیری شود. برای اینکه صنعت ساخت و ساز نیز گسترش پیدا کند، استفاده از این اتصالات محکم و مطمئن به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و محبوبیت آنها نیز بیشتر شده است.

اصلی ترین مزیت این اتصالات این است که آنها به سرعت نصب می‌شوند. چرا که برای نصب به تخصص و ابزارهای پیچیده نیاز ندارد. همچنین می‌توان آنها را درصورت تغییر پروژه باز کرد و در پروژه‌های دیگر استفاده کرد. اما این امکان برای اتصالات جوشی وجود ندارد. حتی اگر سیستم را بسته باشید اما سیالات را به داخل آنها روان نکرده باشید، باز هم نمی‌توانید این اتصالات را جدا کرده و در پروژه دیگری از آنها استفاده کنید.

نصب اتصالات پیچی دشواری و سر و صدای زیادی ندارد. همچنین ایمنی آنها بسیار بالاست و در مقابل هر گونه نیروی خارجی همچون زلزله و فشارهای مکانیکی کاملا مقاوم هستند. بنابراین حتی در مناطق مرتفع  و دهانه سوله‌ها نیز می‌توان از این اتصالات مستحکم استفاده کرد. اما در کنار تمام این مزایا، معایب خاص خود را نیز دارد. در ادامه این اتصالات را با اتصالات جوشی مقایسه خواهیم کرد

اتصالات پیچی پلی اتیلن،شامل: بدنه، سرپیچ، اسپلیت رینگ، بوشینگ، اورینگ می باشد

                                                                               
                                                                                   متعلقات اتصالات پیچی پلی اتیلن

تفاوت اتصالات جوشی پلی اتیلن و اتصالات پیچی پلی اتیلن با یکدیگر :

  مزایا اتصالات پیچی پلی اتیلن :

  • آسان بودن نحوه نصب در مقابل اتصالات جوشی
  • عدم احتیاج به متخصص حرفه‌ای برای نصب
  • عدم نیاز به تجهیزات خاص برای نصب
  • توانایی جداسازی اتصالات از پروژه و استفاده مجدد از آنها
  • سرعت بالا در نصب اتصالات
  • هزینه کم برای خرید و نصب اتصالات پیچی
  • تنوع بالا در این اتصالات حتی برای سازه‌های فولادی و…

معایب اتصالات پیچی پلی اتیلن :

  • ضعف اتصالات در مقایسه با اتصالات جوشی (احتمال بسیار کم در باز شدن اتصالات و سست شدن آنها)

مزایا اتصالات جوشی پلی اتیلن :

  • استحکام بسیار بالا
  • عدم احتمال نشتی و سستی اتصالات در صورت انجام صحیح جوشکاری
  • یک پارچه کردن دو قطعه جداگانه با مقاومت مکانیکی بسیار بالا
  • ماندگاری بالا و استفاده دائمی و همیشگی از آنها
  • مقاومت اتصالات در برابر فشار و تنش سنگین مکانیکی و شیمیایی

معایب اتصالات جوشی پلی اتیلن :

  • هزینه بالا نسبت به اتصالات پیچی به دلیل استفاده از دستگاه جوشکاری و نحوه نصب
  • عدم امکان جدا کردن این اتصالات از پروژه و استفاده مجدد از آنها
  • نیاز به دقت بالا در نصب اتصالات و جوشکاری

منبع :https://esfahanplast.com/welded-and-screw-connections/

ارتباط با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فولاد آسان میباشد.

طراحی سایت و سئو توسط شرکت آیوا وب